Wednesday, September 14, 2016

Atasi Masalah Slipped Disc Tanpa Suntikan Steroid & Pembedahan

Dulu-dulu jarang dengar penyakit Slipped Disc atau Gelinciran Cakera tapi sekarang ni memang banyak sangat dah kes slipped disc berlaku di kalangan org muda. Disc atau cakera rawan (kenyal) antara tulang-tulang belakang ni tidak dapat dilihat dengan x-ray. Hanya melalui kaedah MRI baru dapat tengok sekiranya cakera ini tergelincir dari kedudukan asal dan sebagainya. Walaupun bagi mereka yang mengalami masalah slipped disc ataupun gelinciran cakera ini mengalami kesakitan yang amat sangat sehingga membataskan pergerakan harian, masalah ini masih boleh di atasi tanpa suntikan steroid dan juga tanpa pembedahan.

Alternatif Rawatan Slipped Dics
Dics@cakera Berada Di Antara 2 Segmen Tulang Belakang Badan Manusia
 
Alternatif Rawatan Slipped Dics
Perbincangan Masalah Slipped Disc/Hernia di TV3




Memahami penyakit slipped disc@gelinciran cakera?

Disc atau cakera yang berada di antara dua segmen tulang belakang dan terdapat berpuluh-puluh cakera bermula dari leher hingga ke pinggang. Cakera kenyal ini berfungsi sebagai absorber gegaran dan mengagihkan tekanan secara sekata pada tulang belakang.

Gelinciran cakera yang berlaku boleh menyebabkan tekanan pada akar saraf yang berdekatan situ atau berkemungkinan sebab cecair rembesan cakera yang amat toksik pada akar saraf. Ini boleh mendatangkan kesakitan yang amat sangat bermula dari pinggang menjalar hingga ke kaki atau sekiranya gelinciran berlaku di bahagian tengkuk akan menyebabkan kesakitan dari tengkuk menjalar hingga ke tangan. 
 
Alternatif Rawatan Slipped Dics
Pic Ehsan DrNizar, Kesakitan Anda Keutamaan Kami

Bagaimana gelinciran cakera atau slipped disc ini berlaku?

Menurut kajian terdapat pelbagai faktor yang menyumbang kepada kejadian gelinciran cakera.

  • Penuaan pra matang sehingga berlaku rekahan atau penggunaan lasak (wear & tear)
  • Risiko aktiviti yang berlebihan seperti angkat berat, membongkok,  posisis badan yang tidak betul, pekerjaan yang memerlukan duduk lama, obesiti ataupun jatuh kuat dan lain-lain.

Rawatan 

Kebiasaannya rawatan awal penyakit gelinciran disc adalah melalui teknik rawatan konservatif. Ini termasuklah kaedah suntikan steroid bagi meredakan kesakitan dan keradangan saraf  yang dialami pesakit mengikut jadual yang ditetapkan oleh pakar orthopedic. Seterusnya diikuti rawatan fisioterapi dan lain-lain (tanpa pembedahan). Sekiranya kaedah konservatif untuk jangkamasa tertentu tidak mampu merawat dan memberi kelegaan kepada pesakit, barulah kaedah terakhir diambil iaitu kaedah pembedahan akan dipertimbangkan.
(sumber DrNizar, Kesakitan Anda Keutamaan Kami)


Berikut ialah kisah pesakit yang berjaya sembuh dari masalah Slipped Disc yang agak kronik.

Saya penghidap slipped dics. Undergo 1st surgery in April 2011 untuk restructure disc L3/L4, L4/L5, L5/S1 - 3 discs. Alhamdulillah went well for 3 years.
 In Dec 2014, doc sahkan dah chronic sbb level2 yang tadi tu slipped semula (doc sifatkan dah useless) dengan tambahan S1/S2 & S2/S3 pun dah slipped. Juga minor scoliosis. I was bedridden for almost 2 weeks dengan keadaan masa tu nak tarik nafas pun terjerit sebab sakit sangat. Tak boleh gerak badan. Doctor suruh 2nd surgery which actually I might have to undergo another 3rd and 4th surgery jugak lepas tu. I refused.

15 Dec 2014, saya start Vivix 3tsp sehari selama 1 minggu. On day 3r, boleh bangun & suskan anak tanpa rasa sakit. Masa tu baby baru 5 bulan. Then 23 Dec saya dah boleh bangun berjalan elok semua. Next week tu dalam 10 hari lepas amik 1st dose, dah drive semula gi kerja pergi balik (kepong-shah alam). Alhamdulillah


Masa tu pulak kena sekali denggi berdarah. Tapi fast recover walhal doc dah macam ragu-ragu masa tuh. Orang lain dah almost ICU katanya sebab reading saya 7 je. Dan amazingly, saya still bengkak susu sebab warded 4 hari tak jumpa baby. Sampai doc nak call husband nak soh bawak baby naik ward. Saya cakap tak yah, banyak pam je dah..
Since then, saya reduce 1 tsp sehari sampai habis 2 botol. Lepas tu, sebab kewangan tak berapa mengizinkan, saya just maintain dengan B Complex & Lecithin unuk saraf (sebab saraf saya dah 'luka parah' sebab kena tindih dek dics tu) dan makan Oste untuk ganti painkiller. Saya tak boleh makan painkiller actually. Rejection. Saya cuma boleh ambil morphine drip je. Tapi bila sakit terpaksa ambik voltaren jab. Selain voltaren, say tramal jab, tak hilang pun sakit saya. Plus, painkiller saya prescribed untuk saya semua ada 3 level side effect. So memang saya sangat-sangat elakkan la.
Alhamdulillah, dah lama tak sakit belakang due to slipped disc ni. Nnti bila ade rezki lebih, nak sambung Vivix balik. 
Adila Hassan


Sekiranya ingin mengetahui lebih lanjut berkenaan rawatan alternatif masalah slipped disc atau ingin mendapatkan Set Rawatan Slipped Disc serta khidmat nasihat peribadi, sila hubungi saya di


FB : Siti N Sheikh Abdullah
FB Page : CelikSihat Page 
Blog : CelikSihat 
Instagram : kakct_n
Email : sitinurra77@gmail.com
HP : 019-514 6495
WhatsApp : www.wasap.my/60195146495
COD Area : Tronoh, UTP, UITM, Bandar U & Seri Iskandar

Inshaallah saya sedia membantu anda!

Pengedar Shaklee Perak Pengedar Shaklee Ipoh Pengedar Shaklee Batu Gajah
Pengedar Shaklee Tronoh Pengedar Shaklee Seri Iskandar
Pengedar Shaklee UTP
Pengedar Shaklee UiTM Seri  Iskandar Pengedar Shaklee Bandar U Pengedar Shaklee Bota

1 comment:

intan said...

thanks for sharing

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...